Karl Dane

Laura Balogh is writing his biography, please contact her at yogalaura@optonline.net with any information.

Friday, August 04, 2006

apprenticed at the Hüttemeier factory

DSB F 476 locomotive 30.5 tons made in 1901 from A/S Smith, Mygind & Hüttemeier, København, Danmark a page on the www.jernbanen.dk site

also made ships engines eg in 1920 for
VIGO: 710 grt blt 1920 Kalundborgs Skibsvaerft
T 3 cyl 12 1/2", 21" & 34"-19 3/4" by A/S Smith, Mygind & Hüttemeier, Copenhagen 51 NHP

a boiler maker from Norway


Aktieselskabet Smith, Mygind & Hüttemeier, Københavnbook published in
1947
and now a cinema Empire Bio's historie

Christian Christensen:

Bondeknold og rabarberdreng


memoires of an apprentice boilermaker

Men den nye læreplads hos firmaet »Smith, Mygind og Hüttemeier«, var mig en dyb skuffelse. Fra lærlinge og arbejdere indenfor dette firma vidste jeg, at det var groft smedearbejde man der beskæftigede sig med, og det tålte slet ikke sammenligning med arbejdet ved den fine drejebænk jeg var jaget bort fra. jeg nægtede derfor simpelthen at modtage pladsen.

Dette blev far meget fortørnet over, for efter hans opfattelse var den ene læreplads lige så god som den anden. Men jeg ville ikke i lære hos dette firma, og selv en omgang spark hjalp ikke. Jeg ville ikke ind i det møgfirma. Så ville jeg hellere være almindelig arbejdsdreng.

Og således blev det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home